Blogs

Je hebt altijd een keuze

De hele dag door doen we dingen. We eten, slapen, lopen, werken etc. Deze dingen doen we omdat ze ons ergens naartoe brengen. Eten of slapen geeft ons een voldaan of uitgerust gevoel. Lopen brengt ons naar een doel en werken doen we ook niet voor niets. Je handelt effectief omdat het je leven waarschijnlijk betekenisvoller maakt.


Maar, we doen ook dingen die het tegenovergestelde effect hebben. Dingen die je weghouden bij het leven dat je eigenlijk wilt leven of bij het doel wat je wilt bereiken. Binnen Acceptance & Commitment Therapy ook wel achteruitbewegingen genoemd.

Als het leven niet te moeilijk is en de dingen gaan goed, dan is het stukken makkelijker om te handelen richting je doel. Maar het leven verloopt vaak niet zo. Vandaag de dag ondervinden we dat allemaal door de crisis die ons in de greep houdt. Maar wat doe je dan?


Wanneer moeilijke gedachten opkomen hebben de meeste mensen de neiging om zich daardoor te laten beïnvloeden. Ineens neem je die gedachten overal mee naartoe en belemmert het je in het gedrag dat je wilt vertonen. Je gaat minder goed slapen, ongezond eten, veel piekeren en je kunt je minder goed concentreren.


Maar het gebeurt ook dat het je lukt om de nare gedachten of gevoelens wat meer los te laten en je toch te gedragen zoals jij dat wilt. En hoe beter je wordt in dat ‘loshaken’ van die vervelende gedachten of gevoelens, hoe beter het leven wordt.


Coaching of training op basis van ACT leert je hiervoor vaardigheden te ontwikkelen, zodat je beter kunt handelen richting jouw doel of verlangen. De omstandigheden zijn niet veranderd, maar wel de manier waarop je er zelf mee omgaat. Want ook in onzekere tijden is het mogelijk een waarde(n)vol leven te leiden.



2020 Change Factory